du siger det der bliver hørt.

Hvor ville mange ting være lettere hvis fok bare forstod hvad jeg sagde, første gang – eller i det mindste fjerde gang jeg sagde det.

Hvad er det for noget vrøvl, man siger da det man siger!
Både og, det er selvfølgelig rigtigt at du teknisk set siger det du siger. Men modtageren af det du siger reagere på det han hører og det er ikke altid det samme som du siger.

Derfor har jeg gjort det til en vane at huske på den lille sætning: “Du siger ikke det du siger, du siger det der bliver hørt”. Det gør jeg udfra erfaringer om at det sjældent er modtageren der kommer i problemer hvis de ikke hører hvad jeg siger, men det derimod er afsenderen (mig) der står tilbage med problemet.

Det var et kort indlæg, men det skulle lige ud.

2 Kommentarer

  1. Ulrik Jørgensen

    I god kommunikation er det afsenderens ansvar, at modtageren forstår budskabet. Én vigtig ting at huske er, at ca. 80% af al kommunikation er nonverbal! Temmelig forståeligt, hvis man forvirrer sin modtager. Altså er det let at forvirre modtageren af sit budskab, hvis man ”pakker” sit ellers så letforståelige budskab ind i smarte fremmedord og høje lixtal, kombineret med en ikke passende kropsholdning og toneleje til situationen. Så inden du irriterer dig over modtagerens manglende perceptions- og tolknings evner, når de ikke forstår, er det blot en lektie til en selv om, at man åbenbart ikke har kommunikeret klart nok og snarere har forvirret dem yderligere. Hvad bør man så gøre? Tja… mit forslag er følgende: tænk-tast-tal! Forstået på den måde, at du skal overveje hvad du vil sige, fortæl det så kort og koncist som muligt, uden brug af fremmedord hvis muligt, tal langsomt og tydeligt og sørg for en have en fornuftig attitude – sidst men ikke mindst – tag ansvar!
    Er jeg så selv dygtig til at kommunikere? NEJ, bestemt ikke, men jeg kan usandsynlig mange lækre fremmedord og vendinger som jeg kan forvirre og sløre mit budskab med, taler ofte hurtigt og fremfører gerne mit budskab til medarbejdere og kolleger, mens jeg går gennem deres kontorer eller henkastet på gangene. Efterfølgende undrer jeg mig nogle gange over hvorfor de bare ikke ”fanger” budskabet… Kan du genkende dig selv? Kommunikation er uhyggelig sværd og jeg finder det personligt tankevækkende, at man bruger op mod 6 milliarder kroner årligt på kommunikations- og management kurser i virksomhederne, uden at de måleligt bliver bedre til at kommunikere. Ofte læser jeg om store koncerner og virksomheder, som udsender kommunikation og markedsføringstiltag og strategier, som hverken kunderne eller ansatte forstår. Hvor smart er det?

    Svar
  2. Brian Petersen

    Jeg faldt lige over dit lille indlæg.

    Det er faktisk meget rammende og til tider kan man spekulere over, hvor mange mennesker der tilsyneladende lider af “selektiv hørelse”.

    Vi er fra naturens side udstyret med 2 ører og en mund – det er måske et signal om at vi burde lytte mere end vi taler
    🙂

    Nogle gange kan man ubevidst også ryge ind i en lang enetale og dermed større sandsynlighed for at modtageren lukker af.

    Er det vigtige budskaber som man vil sikre sig at modtageren rent faktisk forstår, kan det være en fordel simpelthen at stille spørgsmål.

    ved at indrage den der lytter mere, er chancerne for at de efterfølgende har deres helt egen opfattelse af det der belv sagt mindre.

    Svar

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *